Den Grå tråd

Den grå tråd afspejler et ønske om at skabe bevidsthed om hvordan de yngste spillere i FHF og VHK lærer at spille håndbold.

Den grå tråd betyder:

  • Et fælles udgangspunkt for den måde vi træner håndbold
  • Inspiration til trænerne
  • At man kan se hvad der er fokus på i forskellige årgange
  • At man kan se hvad man skal kunne som spiller

Den grå tråd betyder ikke:

  • At vi skal lave en spillerfabrik, hvor alle kommer ud ens og kan nøjagtig det samme
  • At der kun er en måde at spille håndbold
  • At trænerne ikke kan have deres egen stil og har mulighed for at sætte sit eget præg på et hold

 At det er en tråd betyder, at der skal være sammenhæng i udviklingen og det er her trænerne spiller en væsentlig rolle ved at forholde sig til de ting, der står i tråden, og være med til at diskutere og udvikle den.

Tråden er skabt efter principperne:

  • Den skal være enkel og let at gå til
  • Den skal fokusere mere på den enkeltes teknik end på selve spillet
  • Den skal være udgangspunkt for at snakke om håndboldtræning og håndboldspillet
  • Den skal læne sig op af det materiale, som DHF har udviklet til aldersrelateret træning.

 Et godt trænermiljø:

  • 1 gang om året (i maj/juni) holdes fælles trænermøde/-seminar
  • Erfarne trænere skal være parate til at assistere mindre erfarne trænere (mentorordning i mere eller mindre formaliseret form)
  • Mindre erfarne trænere skal være åbne for input fra erfarne trænere
  • Alle trænere (U8-U12) bør på kursus min. 1 gang om året.

 Inspiration er hentet i følgende materiale:

 

Anbefalinger (Aldersrelateret træning) i forhold til træningsindholdet:

 

 

 

 

 

 
U6-8   Træningsmængde 1-1,5 time i hale pr. uge
Overordnet  

- Primær fokus på leg, hygge og samvær.

- Nøgleordene er leg og bevægelse og dermed udvikling af motorik. Der skal sved på panden.

- Boldsikkerhed: Leg med bold, forståelse for hvad man kan med bolden (Se HFB s. 5-11)

Teknik  

KAST: Fokus på at der holdes rigtigt på bolden og armen føres igennem (øvelse med tennisbolde). Almindelig overhåndskast med fokus på arm- og benstilling, rotation i hofte.

SKUD: Træning af skudafvikling fra forskellige positioner på banen.

GRIBE: Afslappede fingre. Tommelfingre bagved. Bevæge sig mod bolden.

DRIBLE: Introduktion til dribling. Øve begge hænder.

U10   Træningsmængde 2 timer i hal. Evt. med opvarmning i kælder.
Overordnet  

- Masser af bold og bevægelse.

- Fokus på boldsikkerhed: Leg med bold for at træne boldhåndtering.

- Der skal sved på panden, dvs. fokus på aktivitet og minimal ventetid, hvor der ikke sker noget.

- Alle spillere skal kunne spille flere pladser.

- Fælles positive oplevelser uden for banen er lige så vigtige som oplevelser på banen.

Teknik  

KAST: Fokus på at der holdes rigtigt på bolden og at armen føres igennem (øvelse med tennisbolde eller street håndbolde). Almindelig overhåndskast med fokus på arm- og benstilling, rotation i hofte (ART s. 27-29)

SKUD: Almindeligt standskud fra alle bagspillerpositioner, hopskud fra alle positioner.

GRIBE: Afslappede fingre. Tommelfingre bagved bolden. Bevægelse mod bolden. Bevægelse uden bold. Modtagelse af bold i fart (øvelse: partibold)

DRIBLE: Drible i fart - fokus på afslappet håndled, styring af bolden med fingrene. Øv begge hænder. Alene og med andre spiller omkring sig.

FINTE: Arbejde med to- og treskridtsfinter. Fokus på store skridt, temposkifte, retningsskifte (ART s. 34-35)

Fysik   - Så megen bold i træningen som muligt

- Megen bevægelse

- Mange lege med og uden bold*

- Ingen særlig styrke- og konditionstræning
Forsvar  

5-0 med aktiv bolderobring (ART s. 12-13)

Sidebevægelser, trekantsbevægelser, hurtige retningsskift, frem og tilbage på små områder (flyt fødderne øvelser HFB s. 25-29).

Målvogter   - Placering i målet

- Bevægelighed

- Arbejde med at målvogter ikke er bange for bolden
Angreb   - Fokus på at hver enkelt spiller kan skabe muligheder og skal være farlige selv.

- Spillerne skal kende til mulighederne i presspil og trænes i at have blik for hvordan man spiller sig igennem et forsvar.

- Ingen systemer, men fokus på løbebaner og intro til fløjovergange som angrebsåbning.
U!2   2,5-3 timers træning i hal. Opvarmning i kælder
Overordnet  

- Masser af bold og bevægelse.

- Der skal sved på panden, dvs. fokus på aktivitet og minimal ventetid, hvor der ikke sker noget.

- Alle spillere skal kunne spille flere pladser.

- Fælles positive oplevelser uden for banen er lige så vigtige som oplevelser på banen
 Teknik   KAST/AFLEVERING: Stødaflevering og afleveringsteknik mellem ben, bagom ryg etc.

SKUD:Standskud, løbeskud, hopskud på højre og venstre ben, sikker landing ved fløjskud, afslutninger ved høj fart - springe igennem.

GRIBE: Bevægelse uden bold, kunne modtage bolden i fart (partibold er en god øvelse)

DRIBLE: Drible i fart - fokus på afslappet håndled, styre bolden med fingrene. Gerne øve begge hænder. Øget tempo og øget pres fra en forsvarsspiller.

 Fysik  

Introduktion til styrke og løbetræning uden for hallen med fokus på udholdenhed (udendørs og i kælderen). Introduktion af styrketræning, især med fokus på kropsstammetræning (ART s. 65).

Forsvar  

- 6-0 forsvar med bolderobring (ART s. 15).

- Sidebevægelser, trekantsbevægelser, hurtige retningsskift, frem og tilbage på små områder (flyt fødderne øvelser HFB s. 25-29).

- Kende pladser, bytte i forsvar.

 Målvogter    Tilpasning til forskellige afslutningsformer. Lange udkast
 Angreb   - Presspil

- Afleveringer i løb. God finteteknik hos den enkelte spiller og høj fart i bolden

- Forfinteløb

- Overgangsspil

- Undergang

- Ingen systemer

- Kontraløb fase 1. Løb frem ad banen alene og samspil 2 og 2.
U14   3-4 timers træning i hal. 1 times fysisk træning før haltræning
Overordnet   - Specialisering på alle pladser

- Fokus på individuelle kompetencer.

- Træning af spilforståelse
Teknik  

KAST: Forskellige variationer i afslutninger; underhånd, kringle, træning af håndled (ART s. 30-33)

GRIBE:I høj fart, én hånd (begge hænder)

Fysik  

- Gymnastik i forhold til styrke, smidighed og skadesforebyggende træning.

- Fast løb udendørs på tid (afhænger delvist af hvor meget haltid holdet har).

- Længere distancer i udendørs løb med fokus på træningsdisciplin og udholdenhed.

 Forsvar    - Tacklinger og sikkerhed i placering i forhold til angrebsspiller

-  Spilstop

- Introduktion af 3-2-1 forsvar (ART s. 28)
Målvogter  

- Samarbejde med forsvar

- Korrekte bevægelser. Skal kunne sætte sig rigtigt (med strakte ben).

- Aktiv deltager i kontrafasen som igangsætter.

Angreb   - Introduktion af systemer og angrebsåbninger

- Arbejde med screeninger

- Kontraløb fase 2, 3 og 4 (ART s. 23-25)

 

 

 

Go to top