Retningslinjer for fejlretning af målmænd i Furesø håndbold

Udgangsstilling:  

  • Vægten på forfoden (OBS: Ikke op på tæer!)
  • Let bøjede knæ
  • Fødder med hoftebreddes afstand
  • Armene oppe ved siden af hovedet med albueleddet i 90 graders vinkel
  • Hænderne er placeret så man kan se dem

Parader:

  • Vend foden, så tæerne peger væk fra kroppen
  • Angrib boldene i vinklen
  • Bolde oppe tages oftes med én hånd (OBS: Armene bevæges op i direkte linie!)
  • Afsæt sideværs i målet foregår altid på fjerneste ben

Placering:

  • Udgangspunktet i målet er ca. ½ - 1 meter fra mållinien
  • Jo mere presset skytten er, jo mere afventende skal man stå som målmand
  • En skytte der er på vej ned (f.eks. en meget presset streg) skyder oftes nedad, så arbejd med ned som målmand
  • Angrib/tag initiativ på helt frie skud. Med de ældre målmand kan der arbejdes med lok og luk

Udkast:

  • Få så meget vinkel på udkastet som muligt

Samarbejde med forsvar:

  • Lær målmændene at kigge på paraden og hvordan skytten kommer rundt om den
  • Det er umuligt at lave aftaler om at have kort og langt hjørne, men alene op til keeperen at blive god til at kigge på paraderne. Forsvarets opgave i paradespillet er at bolden ikke må blive trukket rundt om paraden, så målmanden har den side af målet, hvor skytten kommer rundt om paraden.

Træningsemner som gerne skal indgå i alle træninger for målmændene:

  • Core styrketræning
  • Styrketræning af ben
  • Eksplosiv træning / hurtigt benarbejde
  • Hvis målmændene træner overkrop med vægt f.eks. bænkpres, så er det vigtigt at de lige efter den tunge træning laver hurtige dynamiske bevægelser med lettere håndvægte for at bevare bevægeligheden i overkroppen
  • Hoftearbejde/smidighed i hoften f.eks. knæoptræk
  • Målmændene skal være med i så meget spil som muligt for derigennem at træne spilforståelsen. Spilforståelsen er vigtig i forhold til at kunne læse spillet/skytten
Go to top